A sada malo kuvanja! (postupak za čvrsti i tečni sapun)

Gordana iz Niša je majstor u pravljenju sapuna, i na svom sajtu http://mojsapun.blogspot.com ima obilje zanimljivih članaka na tu temu. Nismo odoleli da prenesemo dva (uz minimalno skraćivanje!) o maceriranju i o kuvanju sapuna. Provedite neko vreme na njenom sajtu, višestruko će se isplatiti!

„aparatura“ za kuvanje

Kad pogledam dosadašnje postove vidim da sam samo pisala o sapunima napravljenim hladnim (SR) postupkom. Međutim, većinu sapuna koje imam izrađujem toplim postupkom (NR), tj. mešavinu ulja sa sodom kuvam na pari.
Kako sam nedavno pravila sapun “Žuti noćurak” potrudila sam se da fotografišem postupak kuvanja.

Na samom početku predstavljam vam moju „aparaturu“ za kuvanje sapuna. Kao što vidite u pitanju su dve šerpe (takozvani „double boiler“ a ja ih zovem vodeno kupatilo). U širu ulijem vodu a ova druga služi za kuvanje. Bitno je da bude od nerđajućeg čelika kako ne bi došlo do korozije u kontaktu sa sodom.

Receptura za SR sapune potpuno je odgovarajuća NR sapunima mada ja sodu rastvorim u za skoro polovinu manje vode nego što je teoretski potrebno. Ovo zbog toga što tu tečnost nadoknadim nakon kuvanja sapuna jer tada dodam različite sastojke kao što su, u ovom slučaju, kozje mleko i sok od šargarepe. Na taj način sastojci ostaju nepromenjeni a od sapuna imamo maksimalni benefit.

Mešavinu biljnih ulja zajedno sa rastvorom sode mutim direktno u šerpi dok se ne postigne gustina nalik pudingu. Fotografija ispod pokazuje trenutak kad uključim rešo i masa počinje da se zagreva. Ova žućkasta boja smese potiče od nerafinisanog pčelinjeg voska koji je sastavni deo ove recepture kao i većine ostalih sapuna koje kuvam.

Izgled sapunske mase pre početka kuvanja

Tokom kuvanja poklopim šerpu kako ne bi isparavala voda iz sapuna i ostavim da se zagreva bez ikakvog mešanja oko 20 minuta.

Sapun se polako kuva

Ne postoji neko pravilo oko mešanja ali pošto sam ja prilično nestrpljiva jako često zagvirim u masu i ne mogu da izdržim da je ne promešam.

Sapun nakon mešanja koji polako počinje da liči na pire od krompira

Ali mešanje je jako bitno kad proces saponifukacije odmakne. Potrebno je kontrolisati i mešati masu kako se ne bi desio „vulkan“ i masa izašla iz šerpe (nisam verovala da je moguće sve dok mi se to jednom nije desilo).

Takozvana „vulkan“ faza do koje ponekad može doći

Skuvan sapun je nalik vazelinu i veoma lako se prepozna vizuelno. Mada, može se proveriti i tako što se komadić ove smese lizne. Ako ne pecka jezik znači da je saponifikacija gotova. Dužina kuvanja zavisiće od recepture. Konkretno ovaj sapun se kuvao skoro sat vremena.

Skuvani sapun

Ja sada ostavim da ova smesa malo odstoji da bi se ohladila i nakon toga joj dodajem različite sastojke. U ovom slučaju to je kozje mleko, sok od sveže ceđene šargarepe, ulje žutog noćurka i ši buter. Sa tehničke strane ovi dodaci olakšavaju mešanje sapunske mase mada moram da priznam da mene ruka ipak zaboli (nikako da nađem neko bolje rešenje).

Sapun sa dodacima: smesa je sada glatka i lakša za manipilaciju

Sada je sapunska masa spremna da se prebaci u modlu. Mada bi moglo i kraće meni obično u modli odstoji oko jedan dan.

Onda na red dolazi sečenje i nakon dve nedelje sapuni su spremni za upotrebu.
Evo kako izgleda „Žuti noćurak“:

Сапун „Жути ноћурак“

I to bi bilo to! Nadam se da sam uspela da vam makar malo približim lepotu ovog procesa. Priznajem da mi je lakše napraviti SR sapune ali mene ovaj NR proces i dalje vuče i ja baš uživam u njemu. Kad malo bolje razmislim možda to onaj pritajeni hemičar u meni koristi priliku da mućka, meša, kontroliše reakciju. Najzad, nije ni bitno…

Sve najbolje vam želim i srećno sapunjanje!

Samo da dodamo da je ovo postupak kojim se pravi i tečni sapun (sa KOH), nakon poslednje faze se dodaje voda i smesa se drži nekoliko sati na 50-ak stepeni i povremeno meša.

Preuzeto sa http://mojsapun.blogspot.com

5 komentara (+dodajte svoj?)

  1. azra
    Nov 28, 2013 @ 10:25:19

    pozdrav moze li recept za tecni sapun i sampon

    Odgovor

  2. Jasna
    Apr 10, 2013 @ 06:02:00

    Hvala vam na savetu,odlicni ste!

    Odgovor

  3. Vesna
    Dec 08, 2012 @ 22:39:55

    Skuhala ja svoj prvi sapun , malo mi je pretvrd , boja mi se neravnomjerno izmješala pa ostali dijelovi bez boje kao listići sapuna, lijepo miriše ne znam da li da ga pretopim , estetski nije baš …

    Odgovor

  4. noviinternet
    Oct 17, 2012 @ 22:08:14

    E super je, časna reč! Moraću jednom da probam (moj problem je što nemam dve šerpe! :))

    Odgovor

Ostavite odgovor

Sosini fini sapuni

